www.iiiWe.com » این مهندسان خلاق و دیوانه

 صفحه شخصی وریا ژولیده   
 
نام و نام خانوادگی: وریا ژولیده
استان: کردستان - شهرستان: سنندج
رشته: دکتری معماری - پایه نظام مهندسی: ارشد
شغل:  مدیر عامل مهندسین مشاور تاپ
شماره نظام مهندسی:  22-100-22
تاریخ عضویت:  1389/12/24
 روزنوشت ها    
 

 این مهندسان خلاق و دیوانه بخش معماری

27

این مهندسان خلاق و دیوانه (1)
 
 
 

یکشنبه 24 مهر 1390 ساعت 11:29  
 نظرات    
 
یحیی بهمنی 18:51 یکشنبه 24 مهر 1390
6
 یحیی  بهمنی
بسیار زیبا بود. متشکرم.
محمدرضا علوی کیا 22:17 یکشنبه 24 مهر 1390
3
 محمدرضا علوی کیا
بسیار زیبا و خلاقانه بودن
حسن ابراهیمی 23:37 یکشنبه 24 مهر 1390
6
 حسن  ابراهیمی
تصاویر قشنگی هستند از ساختمانهای عجیب دنیا ،

یک سوال از مهندسین عزیز دارم در مورد تصویر بیستمی هستش ، ساخت کنسول های طویل در ساختمان چگونه قابل اجرا هستش و تا چند متر می تونیم چنین کنسول هایی را در نظر بگیریم ؟

چون طول این کنسولها به دلخواه که نمی تونه باشه ، فرض کنیم هر چند متری که دوست داریم بخواهیم بهش طول بدیم ، حتما بر اساس محاسبات خاصی طولشون تعیین میشه ، اما حداکثر حد مجاز چند متر می تونه باشه و روش خاصی برای اجرا دارند یا مثل ساخت بقیه اجزای ساختمان هستش .

این سوال رو من از کسانی که پرسیدم ، جوابشون این بود که کنسول بیشتر از یک متر و بیست سانتیمتر نباید باشه.

با تشکر

حمید رستمی 00:08 دوشنبه 25 مهر 1390
7
 حمید رستمی
درود بر شما
سید حافظ هاشمی 00:46 دوشنبه 25 مهر 1390
11
 سید حافظ هاشمی
بسیاری از عکسها با یک روزنوشت دیگه قبلا ارسال شده بود.با تشکر
مسعود احمدنژاد 12:39 دوشنبه 25 مهر 1390
8
 مسعود احمدنژاد
واقعاً خلاقانه و دیوانه کننده.
دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید.
هادی الهی 17:20 دوشنبه 25 مهر 1390
6
 هادی الهی
ممنون - حیرت انگیز بود
فریحان حامدیزدان 19:32 دوشنبه 25 مهر 1390
6
 فریحان حامدیزدان
بهترین تیتر رو انتخاب کردید!ممنون خیلی جالب بود
وریا ژولیده 21:17 دوشنبه 25 مهر 1390
3
 وریا ژولیده
ممنون از اظهار لطف دوستان
بهنام مکسایی 20:18 پنجشنبه 28 مهر 1390
0
 بهنام مکسایی
ممنون عجب خلاقیتی.
جعفر نظری 20:47 پنجشنبه 28 مهر 1390
0
 جعفر نظری
جالب بودن
مرسی
سیما شبرندی 19:15 آدینه 21 بهمن 1390
0
 سیما شبرندی
سلام،با سپاس،برای ساختن چنین بناهایی فکری آزاد و بدون محدودیت لازمه
مهدی حمزه زاده آذر 01:46 شنبه 22 بهمن 1390
1
 مهدی حمزه زاده آذر
با لفظ دیوانه در این روزنوشت مخالفم.
این آثار حاصل ذهنی خلاق و اراده ای قوی هستند نه دیوانگی طراح آنها
هندسه و محاسبات و دقت در این سازه ها موج میزند.
سعید محمدی اصل 09:29 شنبه 22 بهمن 1390
0
 سعید محمدی اصل
خیلی عالی بود. ممنون به خاطر این پست بسیار زیبا.
خدمت آقای ابراهیمی عزیر عرض کنم، این محدودیت بستگی به قدرت آیین نامه داره.
مثلا در ایران آیین نامه 2800 تکنولوژی موجود در کشور و همچنین فرهنگ ساخت رو در نظر گرفته و این قبیل موارد رو خیلی محدود کرده که به بیش از 2 متر معمولا نمی رسه.
اما آیین نامه هایی هستند که اجرایی کردن هر طرح معماری براشون اهمیت داشته و سعی کردن استانداردهای خود رو غنی تر کنن.
به عنوان مثال شما با آیین نامه 2800 نمی تونین در طبقه آخر یک هتل استخر تعبیه کنین، و برای اینکار باید برین سراغ یک آیین نامه کارآمدتر که تو ایران مورد پذیرش نهادهای ذیربط باشه!
(اینها نظر شخصی بود)
حسن ابراهیمی 03:14 یکشنبه 23 بهمن 1390
0
 حسن  ابراهیمی
از توضیحات شما ممنونم جناب مهندس محمدی عزیز

پس این آیین نامه ها هستند که برای ما تعیین تکلیف می کنند , و طرح ما باید مطابق با آیین نامه 2800 باشه و در غیر اینصورت راه به جایی نخواهیم برد و ایده های خودمون رو باید در ذهن مون مدفون کنیم , در اینصورت دیگه کسی نباید اعتراض کنه که چرا معماران ما طرح های معمولی و پیش پا افتاده طراحی می کنند.

بله , متاسفانه هیچ معماری در جایگاه واقعی خودش نیست و این آیین نامه هایی که در گذشته تدوین شدند مورد بازنگری و تجدید نظر قرار نمی گیرند و این روند همچنان ادامه داره , تا وقتی که کارفرما سالاری و 2800 سالاری باب و مرسوم باشه کیفیت بناهای احداثی و روند طراحی و اجرایی آنها از هر لحاظ که به آن توجه کنیم بهتر از این نخواهد بود.

واقعا متاسفم .....
حامد حقی 09:46 یکشنبه 23 بهمن 1390
0
 حامد حقی
با نظرهای شخصی مهندس محمدی اصل موافقم.
از تصاویرتون هم سپاسگزارم.بسیار جالب بود.
سعید محمدی اصل 12:04 یکشنبه 23 بهمن 1390
1
 سعید محمدی اصل
باز هم سلام.
آقای مهندس ابراهیمی, اجازه بدید در مورد تدوینگران آیین نامه های بومی با شما موافق نباشم.
بنده زمانی که دانشجو بودم و آیین نامه های بومی رو با آیین نامه های خارجی که پیشرو هستند, مقایسه می کردم, فکر می کردم آقایان خوابند و از این بابت تأسف میخوردم.
اما وارد بازار کار که شدم و فرهنگ اجرا رو دیدم, کمی در مورد عقیده ای که داشتم, تجدید نظر کردم.
و این تجدید نظر با آشنا شدن با برخی از این بزرگواران, بیشتر هم شد!
به نظر بنده پیشرفت آیین نامه با پیشرفت کیفیت اجرا ارتباط مستقیم دارد و یقینا همه دوست دارن که آیین نامه ای غنی داشته باشند.
در این زمینه حرف برای گفتن زیاد دارم, اما اینجا جای مناسبی نیست.(یعنی مرتبط با موضوع نیست)
خلاصه اینکه, اگر بنده دوست دارم در کشورم ساخت طرحهای مدرن بومی شود, باید اول از اصلاح و هدفدار کردن خودم شروع کنم. متشکرم.
از آقای مهندس حقی هم تشکر میکنم.
حسن ابراهیمی 04:34 دوشنبه 24 بهمن 1390
1
 حسن  ابراهیمی
من هم عرض سلام دارم خدمت شما جناب آقای مهندس محمدی عزیز

ممنونم که فرصت میگذارید و از تجربیات ارزشمند خودتون برای ما هم توضیحاتی می فرمائید .

مهندس جان , الان توی شهر ما از طرف شهرداری برای چند سالیه که دارند اینکار رو میکنند ( به ازای هر واحدی که ساخته بشه و پارکینگش در محدوده سطح اشغال تامین نشه رقمی معادل ده میلیون تومان به واحد مذکور به عنوان جریمه عدم تامین پارکینگ خودرو تعلق می گیره ) ,

یکی از دوستانم قصد ساخت آپارتمان داره و رفت پیش یکی از مهندسین شهر و برای زمین مورد نظرش نقشه ای طراحی کنه , بعد نقشه رو پیش من آورد که نظر بنده رو در کل از لحاظ طراحی ببینه چیه و هم اینکه از من خواست تا اونجایی که می تونم جای پارکینگ بیشتری در نظر بگیرم ,

طرح پلانها که خیلی وضعیت آشفته ای داشت , گفتم آخه این چه طرحیه , بهتر از این هم میشه پلان طرح ریزی کرد , گفت آخه پلان ما تبعیت میکنه از محل قرار گیری خودروها در سطح اشغال , یعنی اول پارکینگ خودروها که خیلی مهم بودند طراحی شد و بعدش محل راه پله و آسانسور که تعیین شد , حالا رفتند سراغ طراحی چیدمان اتاق ها و فضای داخلی.

همچنین محل قرارگیری خودرو باید در جایی باشه , که از سمت عقب خودرو , حداقل پنج متر با خودروهای دیگر فاصله داشته باشه.

محل قرارگیری خودرو حتما باید در فضای سطح اشغال باشه و خارج از این سطح مورد قبول نیست , حتی اگر آن ملک دارای هزار متر زمین اضافی به عنوان حیاط داشته باشه.

مهندس جان , من که فکر می کنم طرح تامین پارکینگ مهم تر و مقدم تر از طرح فضای داخلی نباید باشه , چون خودرو فقط یک وسیله است که باید در جایی ازش نگهداری کنیم , اما فضای داخلی برای ماست که باید یک عمر همراه با اعضای خانواده در آن زندگی کنیم.

به نظر من شهرداری های محترم که چنین ضوابطی رو تعیین میکنند , باید راه حل هایی رو هم ارائه کنند که طراحان با مشکل در طراحی مواجه نشوند و بتونند طرحی مطلوب ارائه بدهند , و همچنین باید در نظر بگیرند که همه زمین ها مثل هم نیستند و خصوصیاتی مشترک باهم ندارند و نمیشه یک ضابطه را برای همه ی ملک ها اعمال نمود , مسلما یک ملک سه نبش با یک ملک دو نبش یا تک بر یا دو بر قابل قیاس نیست و هر کدام از آنها نحوه ی عبور و مرورشان با دیگر ملک ها متفاوت هستند , و همین تفاوت ها در تعداد تامین پارکینگ نقش مستقیمی دارند.

همچنین بالا و یا پائین بودن سطح آبهای زیر زمینی در ملکهای مختلف هم از جمله مسائل مهمی هست که برای احداث یک طبقه زیر طبقه همکف برای تامین پارکینگ باید در نظر گرفت , معمولا زمین هایی که به دریا نزدیکتر هستند , سطح آبها بالاست و اگر بشه یک طبقه زیر همکف بدون مشکلی ساخت , ولی همیشه در معرض رطوبت هستند و رطوبت زیاد هم برای ساختمان ضررهایی به همراه خواهد داشت.

بله , اینطور شد که به خودم گفتم خودتو آماده کن برای روزی که رفتی وارد بازار کار شدی , بدون استثناء هر دفعه باید با همین دردسرها طراحی کنی و از یک طرف باید خواسته های کارفرما رو تامین کنی و از یک طرف باید ضوابط دست و پا گیر شهرداری رو در طرح ها منظور کنی.

من که هنوز آئین نامه 2800 رو نخوندم و نمیدونم آیا این ضوابط در این آئین نامه هم وجود داره یا نه , و اگر وجود نداره آیا شهرداری ها این اختیار را دارند که خودسرانه برای شهرشون ضوابطی تعیین کنند که با دیگر شهرها هماهنگی نداشته باشه !!!

با تشکر , موفق و پیروز باشید